The Effect of Quebec’s CEGEPs on Total Years of Schooling
Authors: Fortin, Pierre, Mishagina, Natalia, and Royer, Jimmy
Overview
Abstract (English)
We describe the CEGEP (collèges d’enseignement général et professionnel) innovation of the late 1960s in Quebec and study its early effect on total years of schooling in the province, with Ontario as control. We first compare the broad trends in post-secondary enrolment and credentials in Quebec and Ontario over the long period of 1960–2018. We then estimate the effect of the CEGEP reform on total years of schooling of the cohorts that were initially treated. To this end, we apply a simple difference-in-differences methodology to 2001 Census microdata for Francophone and Anglophone men and women. We find that the effect of CEGEPs has been broadly positive and significant.
Abstract (French)
Nous décrivons la réforme collégiale des années 1960 au Québec et nous étudions l’effet initial de la création des cégeps sur la scolarisation des jeunes Québécois en la comparant à celle des jeunes Ontariens. Nous suivons les grandes tendances de la fréquentation scolaire et de l’obtention de diplômes au niveau postsecondaire de 1960 à 2018. Puis nous estimons l’effet de l’arrivée des cégeps sur le nombre total d’années de scolarité des premières cohortes touchées. Une analyse de différence de différences appliquée aux hommes et aux femmes francophones et anglophones au moyen des microdonnées du Recensement de 2001 nous permet d’estimer que l’effet initial des cégeps a été globalement positif et substantiel.
Details
Type | Journal article |
---|---|
Author | Fortin, Pierre, Mishagina, Natalia, and Royer, Jimmy |
Publication Year | 2022 |
Title | The Effect of Quebec’s CEGEPs on Total Years of Schooling |
Volume | 48 |
Journal Name | Canadian Public Policy |
Number | 3 |
Pages | 386-402 |
DOI | 10.3138/cpp.2020-098 |
Publication Language | English |
- Fortin, Pierre
- Fortin, Pierre, Mishagina, Natalia, and Royer, Jimmy
- The Effect of Quebec’s CEGEPs on Total Years of Schooling
- Canadian Public Policy
- 48
- 2022
- 3
- 386-402
- 10.3138/cpp.2020-098