Better living through mobility: The relationship between access to transportation, well-being and type of disability
Authors: Daniel Blais
Overview
Abstract (English)
Much work on making transportation accessible for people with disabilities has focused on adapting environments and infrastructure. Less work has been done on understanding the relationship between access to transportation, well-being and type of disability. The objective of this report is to provide a better understanding of this relationship. This is achieved through a statistical and spatial analysis of Statistics Canada’s 2006 Participation and Activity Limitation Survey (PALS). The statistical analysis consists of descriptive methods and a factor and cluster statistical analysis. The spatial analysis consists of mapping clusters of transit users and non-transit users in Toronto, Montreal and Vancouver. Results of the statistical analysis indicate that people with mental/cognitive disabilities are younger and have less income than people with sensory and physical disabilities. The statistical analysis also found that people with disabilities who have access to public transit have a higher sense of well-being. People who do not have access to public transit have a lower sense of well-being, and more so if they cannot afford personal transportation modes such as the car. This relationship between access to public transportation and well-being is more pronounced for people with mental/cognitive disabilities. The spatial analysis shows that people who are closer to major public transportation facilities will use transit more often and have a higher sense of well-being. The results of this research indicate that people with disabilities will have a greater quality of life if they live in areas that provide multiple transportation options. Built environments that facilitate walking and with enough density to support reliable and frequent transit options will ensure the greatest participation in society for people with disabilities. This is particularly true for people with mental/cognitive disabilities, who face an added barrier of having lower incomes and not being eligible for paratransit.
Abstract (French)
La majorité des travaux portant sur l’accessibilité des transports pour les personnes handicapées ontvisé l’aménagement des environnements accessibles et de l’infrastructure. En conséquence, peu detravaux ont misé sur la compréhension de la relation entre l’accessibilité au transport, le bien-être etle type de handicap. L’objectif de ce rapport est de fournir une meilleure compréhension de ce lien.Ce résultat est atteint par l’entremise d’analyses statistiques et spatiales de l’Enquête sur laparticipation et les limitations d’activités (EPLA) de 2006 de Statistique Canada. L’analysestatistique est composée de méthodes descriptives ainsi que d’une analyse factorielle et d’unpartitionnement de données. L’analyse spatiale est composée de la transposition géographique dupartitionnement de données des usagers du transport en commun et des non-usagers à Toronto,Montréal et Vancouver. Les résultats des analyses statistiques indiquent que les personnes avec unhandicap mental sont plus jeunes et ont moins de revenus que les personnes avec un handicapsensoriel ou physique. L’analyse statistique indique aussi que les personnes handicapées qui ontaccès au transport en commun ont un sens du bien-être plus grand. Les personnes n’ayant pas accèsau transport en commun ont un sens du bien-être inférieur, surtout s’ils n’ont pas les moyensfinanciers pour utiliser un mode de transport personnel tel que l’auto. Le lien entre l’accès autransport en commun et le bien-être est plus marqué pour les personnes avec une incapacité mentaleou un déficit cognitif. L’analyse spatiale indique que les personnes qui habitent à proximité desservices de transport en commun utilisent ces services plus fréquemment et ont un sentiment dubien-être plus élevé. Les résultats de ce projet de recherche montrent que les personnes avec unhandicap jouiront d’une meilleure qualité de vie s’ils habitent dans des régions qui ont de multiplesoptions de transports. Des aménagements facilitant l’accès piétonnier et des endroits où la densité dela population garantit des systèmes de transport en commun fréquent et fiable assurent unemeilleure participation sociale des personnes handicapées. Ceci est particulièrement vrai pour lespersonnes avec un handicap mental qui ont moins de revenus et qui ne sont pas admissibles au transport adapté.
Details
Type | Master’s thesis |
---|---|
Author | Daniel Blais |
Publication Year | 2013 |
Title | Better living through mobility: The relationship between access to transportation, well-being and type of disability |
City | Montréal, QC |
Department | School of Urban Planning |
University | McGill University |
Publication Language | English |
- Daniel Blais
- Better living through mobility: The relationship between access to transportation, well-being and type of disability
- Daniel Blais
- McGill University
- 2013
- Master’s thesis