Socio-economic resources and adult mental health in Canada: Controlling for time-invariant confounders and investigating causal directionality.
Auteurs: Adam Vanzella-Yang et Gerry Veenstra
Aperçu
Résumé (français)
OBJECTIF: L?objectif de cette étude était de déterminer si le revenu familial et le niveau de scolarité ont un effet causal sur la détresse psychologique chez les adultes canadiens. MÉTHODES: Nous avons exécuté des analyses de régression à effets fixes en utilisant les données de l?Étude longitudinale et internationale des adultes (ELIA). Nous cherchions à savoir si les changements dans le revenu familial et le niveau de scolarité de la deuxième vague (2014) à la troisième vague (2016) correspondaient à des changements dans la détresse psychologique au cours de cette même période. Nous cherchions également à savoir si les changements dans ces ressources socio-économiques de la première vague (2012) à la deuxième vague (2014) correspondaient à un futur changement de la détresse psychologique de la deuxième vague (2014) à la troisième vague (2016). Ces modèles contrôlaient tous les facteurs de confusion invariant dans le temps, ainsi que quelques facteurs variant dans le temps (l?âge, l?état matrimonial, la taille du ménage et la situation d?emploi). RÉSULTATS: L?obtention d?un diplôme d?études postsecondaires correspondait à des diminutions futures de la détresse psychologique chez les femmes de 18 à 32 ans (b = ?1,97; IC à 95% = ?3,53, ?0,42) et les hommes de plus de 32 ans (b = ?1,86; IC à 95% = ?3,57, ?0,15). L?effet des études postsecondaires était plus grand chez les adultes qui sont restés mariés pendant les trois vagues (b = ?2,29; IC à 95% = ?4,37, ? 0,21). CONCLUSION: L?accomplissement des études postsecondaires peut avoir un effet causal sur la détresse psychologique. On note aussi que la période de vie pendant laquelle cette réduction est observée est différente pour les hommes et les femmes.
Résumé (anglais)
Objective: The aim of this study was to investigate whether family income and education have a causal effect on psychological distress among Canadian adults. Methods: We executed fixed-effects regression analyses using data from the Longitudinal and International Study of Adults (LISA). We investigated whether changes in family income and education from wave 2 (2014) to wave 3 (2016) corresponded with changes in psychological distress during this same time period. We also investigated whether changes in these socio-economic resources from wave 1 (2012) to wave 2 (2014) corresponded with lagged changes in psychological distress from wave 2 (2014) to wave 3 (2016). These models controlled for all time-invariant confounders with time-invariant effects, as well as the time-varying factors age, marital status, household size, and employment status. Results: Obtaining a postsecondary degree corresponded with lagged decreases in psychological distress among women ages 18 to 32 (b = -1.97; 95% CI = -3.53, -0.42) and men over the age of 32 (b = -1.86; 95% CI = -3.57, -0.15). The effect of postsecondary education was stronger when considering adults who stayed married throughout the three waves (b = -2.29; 95% CI = -4.37, -0.21). Conclusion: Completing postsecondary education may have a lagged causal effect on psychological distress, and the life course timing for when postsecondary completion reduces distress is different for women and men.
Détails
Type | Article de journal |
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Auteur | Adam Vanzella-Yang et Gerry Veenstra |
Année de pulication | 2021 |
Titre | Socio-economic resources and adult mental health in Canada: Controlling for time-invariant confounders and investigating causal directionality. |
Volume | 112 |
Nom du Journal | Canadian Journal of Public Health |
Numéro | 6 |
Pages | 1042-1049 |
Langue de publication | Anglais |
- Adam Vanzella-Yang
- Adam Vanzella-Yang et Gerry Veenstra
- Socio-economic resources and adult mental health in Canada: Controlling for time-invariant confounders and investigating causal directionality.
- Canadian Journal of Public Health
- 112
- 2021
- 6
- 1042-1049